Luksusbilen Der Ikke er en Diva

Luksus er noget, vi alle kan sætte pris på. Ingen ville takke nej til et gratis ophold på et luksus-hotel, hvor de kan blive forkælet fra top til tå, uden at røre en finger. Den slags luksus er helt og aldeles objektivt værdifuld: det er noget som alle mennesker gerne vil have mere af i deres liv. Det ændrer sig dog hurtigt, hvis vi sætter en pris på opholdet. Når luksus er gratis, så tager vi selvfølgeligt imod det med kyshånd: det er jo en god handel! Vi betaler ingenting, og vi får noget luksus. Det er kun rationelt at takke ja til tilbuddet.

Når luksus ikke længere er gratis, så reagerer vi dog meget forskelligt. Vi værdsætter nemlig luksus forskelligt, deler ikke nødvendigvis den samme definition af konceptet, og reagerer på hver vores måde på prisen der præsenteres. Kostede luksus-opholdet tusinde kroner, så er det muligt, at man stadig får meget for pengene. Måske koster sådan en omgang forkælelse normalt ti-tusinde kroner – og du betaler altså kun 10% af normalprisen! Det er objektivt set et godt tilbud. Men hvis tusinde kroner er en stor del af dit budget, så er det langt fra sikkert, at du vil se det som et godt tilbud. Det kan sagtens være, at det er mere værd for dig, at have 1.000 kr. på kontoen, end det er at opleve luksus for en værdi af 10.000 kr.

Penge er heller ikke den eneste udgift, som man skal være opmærksom på. En travl forretningsmand kan sagtens have masser af penge, og ser ikke 1.000 kr. som en voldsom udgift. Tanken om at bruge 24 timer på et luksus-ophold kan dog virke helt og aldeles uacceptabelt. Hvis vedkommende har travlt, så er tid jo en begrænset ressource – og deres tid er ikke nødvendigvis bedst brugt på, at blive forkælet.

Det er vigtigt at man holder sig dette i tankerne, når man kigger på biler. Alle drømmer velsagtens om, at eje en luksusbil. Det giver god mening, at det jo er gratis at drømme. Men hvilken pris ville du reelt være villig til at betale for en luksusbil? Hvor meget tid, hvor mange penge, og hvor meget besvær? Det er alt sammen faktorer der har stor betydning.

Der har eksempelvis længe været velhavende danskere, der har valgt ikke at køre en luksusbil. Ikke fordi de ikke har råd til den, men fordi den er for sart. Mange luksusbiler er divaer: de kan ikke klare hårdt terræn, og de får let ridser og andre ting, hvis man ikke kører meget forsigtigt. Hvis det ikke er sådan, du har lyst til at bruge din bil, så kan det ses som en ”udgift”. Du betaler for den ekstra luksus med bekymringer og irritationer. Det kan let ske, at en luksusbil ikke er den ”pris” værd.

Jeg tror det er dette fænomen, som Mercedes er blevet opmærksomme på. Noget må i hvert fald ligge til grund for lanceringen af den nye mercedes gle. Her er der nemlig tale om en luksusbil der absolut ikke er en Diva. Man får luksus og komfort som man kender det fra andre Mercedes-modeller. Med Mercedes GLE kombineres dette dog med en SUV-lignende trækkraft, og evne til at gebærde sig på hårdt terræn.